افراد مبتلا به اوتیسم دنیا را کمی متفاوت می بینند – نورها می توانند خیلی روشن به نظر برسند و صداها می توانند خیلی بلند باشند. در نتیجه، کار در یک محیط شلوغ مانند یک رستوران می تواند برای افرادی که در طیف هستند کریپتونیت باشد.
اما این موضوع باعث نشد که شبکه خانواده اوتیسم اقیانوس آرام (PAFN) اولین کافه تنوع عصبی کشور را در پاییز 2023 در دومین فرودگاه بزرگ کانادا افتتاح کند. کافه Paper Planes که در منطقه شلوغ ورودی های داخلی فرودگاه بین المللی ونکوور واقع شده است، کارکنانی با ناتوانی های عصبی را در هنرهای خدمات رسانی به مشتریان، سفارش گرفتن و تهیه لاته استخدام و آموزش می دهد.
هدف والای این شرکت بر روی دیوار نصب شده است تا مسافران ببینند: “ما کافی شاپی هستیم که با ارائه فرصت های شغلی معنادار به توانمندسازی افراد مبتلا به اوتیسم و تنوع عصبی اختصاص دارد.” به کارمندان ساعتی 24 دلار دستمزد میدهند و پس از شش ماه در کافه، “بال مهماننوازی” خود را به دست میآورند در حالی که تیم PAFN به آنها کمک میکند در جای دیگری کار پیدا کنند.
این شرکت اجتماعی زاییده فکر وندی و سرجیو کوچیا، زوجی از ونکوور است که PAFN را در سال 2016 برای حمایت از خانواده هایی که با ناتوانی رشدی مادام العمر زندگی می کنند که از هر 50 کودک و نوجوان کانادایی یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، تاسیس کردند. کوکیا که پسر بزرگش اوتیستیک است، آرزو داشت روزی به اعضای جامعه اوتیستیک در یافتن کار کمک کند.
در مورد موضوع: آیا محل کار شما از کارمندان نورونی حمایت می کند؟
سرجیو میگوید: «اشتغال واقعاً مجرای یک زندگی معنادار است. کافه هر دو را دارد.
کارآموزان در شیفتهای کوتاهتر دو تا چهار ساعته شروع به کار میکنند تا به آنها کمک کند اعتماد به نفس ایجاد کنند و به صداها و فضا عادت کنند. با حمایت مدیران و مربیان عصب روانشناختی، آنها یاد میگیرند که سفارشات مشتری را هنگام بررسی چک لیست مهارتهایی که شامل همه چیز از پوشیدن پیشبند مناسب تا انجام معامله است، بپذیرند و انجام دهند.
اما برنامه آموزشی چیزی فراتر از یادگیری کارهای عملی مانند تهیه و سرو قهوه و ساندویچ است. وندی میگوید: «این همچنین در مورد مهارتهای ارتباطی و مهارتهای اجتماعی است که برای هر شغلی بسیار مهم هستند.
کارآموزان خندان، خدمات دوستانه به مشتریان و حل مشکلات را تمرین خواهند کرد که در هنگام کار در صنعت مهماننوازی داراییهای حیاتی هستند. کارکنان پشتیبانی آنجا هستند تا در هنگام شلوغی آنها را راهنمایی کنند – کافه روزانه به حدود 100 مشتری خدمات ارائه می دهد – و به آنها کمک می کنند تا با چالش هایی مانند اضافه بار حسی مقابله کنند.
این سرمایه گذاری از طریق مشارکت با اداره فرودگاه ونکوور، که یک تعهد پنج ساله 500,000 دلاری به PAFN داده است، تامین می شود. به نوبه خود، PAFN 25 درصد از کارکنان اداره فرودگاه را در زمینه آگاهی و حساسیت اوتیسم آموزش می دهد تا کارکنان خط مقدم، از جمله غربالگرهای امنیتی CATSA، افسران ترمینال و اعضای آتش نشانی و نجات YVR، در میان دیگران، مهارت های تشخیص و واکنش را داشته باشند. به تنوع عصبی مسافران
علاوه بر این، محل 95 متر مربع به صورت رایگان در اختیار کافه قرار می گیرد تا PAFN بتواند سود حاصل از کسب و کار را برای حمایت از مشاغل بیشتر برای افراد مبتلا به اوتیسم دوباره سرمایه گذاری کند.
در مورد موضوع: چگونه تعصب استخدام ناخودآگاه را تشخیص دهیم و متوقف کنیم
تامارا ورومان، مدیر عامل فرودگاه ونکوور، میگوید: «این بسیار مهم است که فرودگاه ما کاملاً فراگیر و در دسترس باشد. “این ابتکار به ما امکان می دهد تا اطمینان حاصل کنیم که کارکنان و مسافران ما با افراد مبتلا به اوتیسم تعامل دارند و آنها را متفاوت می بینند. وقتی به آنجا میرویم، یک فنجان قهوه میخوریم و آنها حرفهای دارند.”
قابل توجه است که کافه هواپیماهای کاغذی موفقیت را نه در غذا و نوشیدنی فروخته شده، بلکه در تعداد کارآموزان تکمیل شده به حساب می آورد. سرجیو میگوید: «تنها راهی که میتوانیم موفقیت را اندازهگیری کنیم، تعداد افرادی است که به کار میگیریم و بعد از آن کار معناداری میگیرند».
تا کنون، پنج کارمند از کافه گریخته اند و اکنون بال های خود را در محل های کاری خارج از لانه YVR باز کرده اند و تعداد بیشتری از آنها در بهار امسال دنبال می شوند. هواپیماهای کاغذی رویاهای شغلی خود را به واقعیت تبدیل کردند و در این روند، کافه تجربه فرودگاه را برای همه مسافران بهبود بخشید. این قطعا برای تجارت خوب است.